Thursday, January 16, 2014

THE SECRET LIFE OF WALTER MITTY: RAHASIA PALING SENYAP

Seperti biasa, aku tidak akan sentuh tentang sinematografi. Itu teknik. Di Malaysia, dalam industri filem, orang mendahulukan teknik berbanding falsafah ataupun hikmah dan aku tidak mahu terjebak meskipun tanpa sinematografi, apalah ertinya juga sebuah filem.

Aku lebih mencintai subteks dan simbol yang bergerak dalam sesebuah filem. Dan bagi aku, filem harus seperti Sudoku. Mencabar teknik sekaligus mencabar minda. Skills and brain. Kedua-duanya harus saling melengkapi.

The Secret Life of Walter Mitty, cerita yang ringkas tetapi masih menjadikan aku sebagai seorang penonton yang harus membawa otak ke dalam panggung. Sinematografinya, secara ringkas, kerana aku tak mahu terjebak, aku petik sahaja kata-kata Sean O'Connell (Sean Penn) , kurang lebih : Benda yang cantik, tidak perlu untuk cuba menarik perhatian.

Walter Mitty (Ben Stiller) , meletakkan seorang lelaki yang sedikit berusia dengan mimpi-mimpinya. Berangan, kata orang kita. Dream, kata orang putih. Mimpi, secara terusnya. Setiap manusia pasti memiliki mimpi, sama ada mahu menafikan atau mengiyakan, yeah, kita semua hidup di dalam mimpi. Masa itu seperti mimpi. Semalam seperti mimpi. Sekarang juga seperti mimpi yang dengan penuh kesedaran, untuk hari esok, ia tidak lagi wujud. Dan hari esok juga adalah mimpi. Tulat dan masa depan, apatah lagi. Lalu, itu manusia yang bernama Walter Mitty, bermimpi dan bermimpi. Segala-galanya hebat dan terkadang tak terjangkau dek akal.

Filem ini memiliki asas psikologi yang cantik. Mimpi tentang cinta menjadi pembukaan kisah hidup Mitty di mata kita. Memang manusia lahir atas dasar cinta. Cinta yang suci. Cinta yang palsu. Cinta yang ragu-ragu. Itulah asas hidup. Mitty lahir dengan cinta yang ragu-ragu.  Dia ragu-ragu untu mendapatkan cinta Cheryl (Kristen Wiig), lalu mencintai perempuan itu dari jauh dan cuba mendapatkannya juga dari jauh yakni menerusi agen pencari jodoh di internet. Itu premis cerita ini. Dia ingin mendapatkan cinta dalam hidup.

Realiti bagi Mitty hanya kerjanya yang memproses gambar-gambar yang dibidik oleh Sean O'Connell sebagai sampul majalah LIFE. Aku merasakan sesuatu tentang kerja Mitty kerana Mitty adalah orang yang bertanggungjawab untuk membawa karya-karya Sean ke muka masyarakat. Oleh itu, kerjanya harus hati-hati dan teliti. Dalam bidang perbukuan, aku fikir tanggungjawab sebagai seorang editor adalah 'menjaga' karya sehingga selamat tiba kepada masyarakat. Itu yang aku rasa sebagai seorang penulis bebas dan editor majalah LEGASI. Tangan editor mampu melindung dan membinasakan karya orang lain.

Mitty tidak pernah melepaskan mimpi. Mimpinya selalu bersama-sama Cheryl dan selalu dibangunkan dengan penuh kehebatan. Mimpi itu akhirnya perlahan-lahan sampai di tangan Tuhan melalui negatif filem bernombor 25 yang dikirimkan oleh Sean. Mitty kehilangan negatif filem tersebut dan negatif itu merupakan penentuan sama ada dia masih bekerja di syarikat yang menerbitkan majalah LIFE ataupun dipecat. Hal ini demikian kerana, Sean, menerusi telegramnya mengatakan bahawa negatif itu merupakan mahakaryanya untuk sampul majalah LIFE terbitan terakhir sementelah majalah tersebut akan ditukarkan daripada buku yang sebenar kepada buku atas talian. Tetapi, yang dikirim Sean adalah negatif lain dan sebuah dompet. Akibat daripada pertukaran itu, ramai pekerja di pelbagai jabatan yang mengusahakan majalah LIFE, bakal dipecat. Ini kehidupan semasa. Zaman sedang cuba untu menjadikan e-book sebagai suatu kegilaan.Teknologi bakal mengganti manusia. Atau sebenarnya teknologi memang sudah menggantikan manusia. Kita boleh melihat kegilaan USA dan Jepun mengusahakan robot seks yang di luar fitrah itu. Kehidupan kemanusiaan telah berubah menjadi parah dan semakin tidak dihargai. Subteks ini untuk sebuah kehidupan adalah sangat cantik.

Mitty kemudiannya terpaksa 'keluar' mencari Sean untuk mendapatkan Negatif 25. Sean seorang jurugambar nomad. Alamatnya tidak tetap. Identitinya sangat misteri. Oleh sebab itu, Mitty akhirnya memiliki alasan untuk mendekati Cheryl kerana terpaksa mendapatkan bantuan Cheryl bagi menjejaki Sean. Mitty tidak lagi jauh daripada Cheryl. Tanpa dia sedar, Tuhan mula mengabulkan mimpinya.


Beberapa keping gambar yang dicuci oleh Mitty daripada negatif filem yang dikirim oleh Sean, menjadi petunjuk. Negatif 25 dan Sean O' Connell memaksa Mitty untuk ke Greenland dan Iceland, tempat-tempat yang tidak pernah dikunjunginya. Malah tempat-tempat itu mengembalikan diri Mitty yang sebenarnya yakni, sewaktu muda, Mitty seorang skaterboy yang sangat berbakat dan menjuarai beberapa kejohanan. The truth is, he's a rugged man. Mitty merentas laut dan melawan jerung. Mendaki gunung dan menuruni lembah. Mengharung salji dan liar kehidupan luar daripada normalnya. Berbeza dengan karakternya sebelum keluar dari Los Angeles. Namun, kesusahan itu tidak membawa Mitty kepada Sean secara berdepan. Lalu, lewat SMS teman pejabat yang bakal dipecat jika pengarahnya tidak menemui Mitty memaksa Mitty untuk pulang ke LA.

Kepulangannya mendatangkan kekecewaan. Mitty dipecat kerana gagal memproses negatif 25. Kekecewaan berganda apabila Mitty mendapati bekas suami Cheryl ada di rumah wanita itu. Dan, kekecewannya juga adalah disebabkan oleh kegagalan menemui Sean. Kekecewaan itu membuatkan Mitty membuang dompet yang dihadiahkan oleh Sean ke dalam tong sampah. Dia kemudiannya duduk meneliti sekeping gambar dan tiba-tiba, dia mendapati imej gambar yang dikirim Sean itu menyamai imej gurisan yang terdapat pada piano peninggalan mendiang bapanya. Cantik! Piano yang sewal cerita diusung ke hulu ke hilir memberi fungsinya yang mantap. Inilah yang dikatakan sebagai the Ordeal! Tiada pembaziran dan ia membawa Mitty kembali kepada usaha menyelesaikan misteri tentang Sean dan negatif 25.

Mitty terbang ke Afghanistan dan merentas Banjaran Himalaya dan menemui Sean di sana. Malang sekali apabila Sean memberitahu bahawa negatif 25 itu berada di dalam dompet pemberiannya yang telah dibuang oleh Mitty. Mitty, sekali lagi, pulang ke LA tanpa negatif 25.

Piano yang bukan sekadar prop terpaksa dijual kerana masalah kewangan keluarga. Dan, tadaaa! Ibu Mitty yang prihatin telah mengutip dompet pemberian Sean daripada tong sampah. Suatu elemen suspen diterapkan dengan kreatif dan berkesan. Mitty telah menyerahkan negatif 25 untuk majalah LIFE isu terakhir tanpa melihat imejnya. Aku jadi tertunggu-tunggu, bimbang dan tertanya-tanya apakah memang aku tidak akan dapat melihat imej tersebut?

Mitty kemudiannya ke pejabat LIFE sekali lagi untuk menguruskan hal pemecatannya dan dia terserempak dengan Cheryl dan perempuan itu menerangkan bahawa dia dan bekas suaminya tidak akan berbaik semula. Mitty dan Cheryl mula berjalan menuju ke pusat bandar. Hari itu adalah hari majalah LIFE terbitan terakhir dipasarkan. Aku mula teruja untuk melihat mahakarya Sean O' Connor. Bravo! Mahakaryanya adalah gambar Mitty yang sedang meneliti gambar-gambar yang telah dibidik oleh Sean. Mitty sebagai seorang manusia adalah sebuah mahakarya.

Mahakarya Tuhan adalah manusia. Manusia dicipta untuk hidup. Dan untuk hidup, rahsianya adalah mimpi. Dengan mimpi, kita mengembara ke setiap pelosok kehebatan diri yang mahu kita lakukan dan menjadikannya tidak hanya terpendam sebagai keinginan tetapi turut berombak dalam fikiran. Lalu mimpi menjadi zahir sehingga kita rasakan ianya masih mimpi setelah kita melaksanakannya. Kita selalu fikir, kita tidak mampu sedangkan kemampuan kita terkadang hanya tidak menyentuh rasa yakin diri malah melebihi kepercayaan sendiri. Dan, selalu kita tidak sedar. Mimpi adalah doa paling senyap. Diam-diam, ia pergi kepada Tuhan. Kadang-kadang, yang tak terjangkau di fikiran pun mampu makbul sebagai kenyataan.

Mitty adalah mahakarya. Kita?
Versi 1947


PENGARAH: Ben Stiller
LAKON LAYAR: Steve Conrad
PELAKON: Ben Stiller, Kristen Wiig, Shirley Maclaine, Adam Scott, Katherine Hahn, Sean Penn.
ADAPTASI: The Secret Life of Walter Mitty oleh James Thurber (1939)