Wednesday, July 1, 2015

SARELGAZ : DONGENG YANG TIDAK ADA SATU PUN SIA-SIA



Pinjam gambar daripada IG Legasi Oakheart

Hujung Mei, saya temukan sebuah kumpulan cerpen yang menawan hati pada waktu membacanya di muka surat yang pertama. Seawal muka surat pertama itulah yang membuatkan saya memutuskan untuk terus membaca SARELGAZ yang ditulis oleh Sungging Raga, penulis kelahiran Jawa Timur yang seusia saya.

Keseluruhan kumpulan cerpen ini memberikan kesan tersendiri untuk setiap cerita. Misalnya cerpen Nehalenia, iaitu kisah cinta Chiodos yang putus cinta dengan Nalea atas sebab kehendak orang tua yang mahukan Nalea mengahwini jejaka pilihan mereka. Kemudian Chidos dirapati oleh Nehalenia kekasihnya dari dunia hantu, dan putus lagi atas sebab yang sama. Chiodos jadi merungut sendiri, apakah dia harus akur pada cinta jalur novel picisan berkali-kali? Sehingga akhir cerita, dia dirapati pula oleh Buaya, kekasihnya dari dunia binatang. Jadi cinta yang sejati seharusnya datang dari dunia yang mana? Pada saya tentulah cinta yang datang dari Tuhan. It's very interesting on how Sungging wrote this story. Ia bukan sekadar cerita tetapi memiliki falsafahnya yang tersendiri.

Trigonometri yang menjadi kulit penceritaan Hipotenusa

Disebabkan Sungging Raga, menurut pengenalan penulis di belakang buku ini, adalah seorang graduan jurusan Matematik, kumpulan cerpennya ternyata tidak lari dari ilmu yang dipelajarinya itu. Cerpen Hipotenusa memberikan suatu impak peribadi kepada saya apabila saya mencari tujuan Sungging menggunakan konsep trigonometri dalam cerpen ini. Hipotenus lah yang kemudian membawa saya memahami tujuan Sungging menggunakan nama Oxymora untuk wataknya yang lahir separuh iblis dan separuh manusia. Oxymora di sini adalah suatu sifat pertentangan yang ada dalam sesuatu. Kalau dalam bahasa Inggeris, yang selalu kita dengar seperti 'bitter sweet'. Jadi dalam cerpen ini, Oxymora adalah 'iblis manusia' atau 'manusia iblis'; pembaca akan ditinggalkan untuk sendiri mencari jawapan Oxymora memilih menjadi yang mana antara kedua-duanya.

Sungging juga mengkritik orang-orang yang cepat membuat persepsi yang kemudiannya membawa kepada tindakan-tindakan yang bodoh. Hal ini ada dikritik dalam beberapa buah cerpennya seperti dalam Alesia, Dongeng Balas Dendam, Sebuah Patung Menangis, Bidadari Serayu dan Isara. Malah cerpen-cerpen ini sebenarnya membawa maksud yang lebih dalam daripada hanya tentang persepsi buru-buru. Dan sejauh apa kita dirancukan oleh keadaan. Sebagai contoh Dongeng Balas Dendam mengisahkan dua kampung yang berperang hanya disebabkan sejarah bohong, yang baru dijumpai, ditulis oleh pemimpin mereka beribu tahun dulu. Pemimpin-pemimpin mereka dikatakan bermusuh walhal kedua-duanya adalah sepasang kekasih. Jadi, siapakah yang menulis sejarah bangsa kita sebenarnya? Orang yang benar atau yang bobrok? 

Tidak ada satu cerpen pun yang harus pembaca tinggalkan dalam SARELGAZ. Tidak adil bagi penulis dan penerbit kalau saya bedah seluruh cerpennya. Ia harus dibaca. Sebab cerpen-cerpen yang tidak diulas seperti Sepertiga Malam Terakhir, Gadis Pelukis Mimpi, Laut Kesedihan, Surat Dari Janelle, Sarelgaz, Abnormabilla, Persugihan Zombie, Sifat Sedih Hujan turut merupakan cerpen-cerpen yang menjanjikan. 

SARELGAZ oleh Sungging Rasa adalah kumpulan cerpen lima bintang yang wajib dimiliki. Ia membawa pembaca ke sebuah dunia magika yang sinis, segar dan tidak jauh dari akar realiti, penuh falsafah tanpa mengabaikan penceritaan yang baik. Tahniah Sungging Raga. Tidak ada satu cerpen pun yang ditulis dengan sia-sia.


**Kumpulan cerpen SARELGAZ karya Sungging Raga boleh dibeli di Katalog Oakheart