Sunday, June 9, 2013

BERBAHASA INGGERIS ITU 'SOMEBODY'?


RM 30


Seseorang berkata, "If you can speak well in English, you're somebody you know? If not, you're nothing...." 
 
Ini inti kolot fikiran manusia Melayu.

Saya amat terkesan dengan kata-kata manusia Melayu zaman kini yang menunjukkan bahawa apabila kita pandai berbahasa Inggeris maka kita adalah orang yang pandai. Saya terkesan kerana kata-kata ini adalah kata-kata 'tak ada keyakinan diri' manusia Melayu yang memandang rendah terhadap bahasanya sendiri, bangsanya sendiri, dan paling memalukan, dirinya sendiri yang sekali tengok pun mukanya adalah muka manusia berdarah Melayu. Saya terkesan dengan perasaan marah dan kecewa terhadap manusia jenis ini.

Saya tahu, akan ada alasan bahawa, oh, keluarga saya memang cakap bahasa Inggeris dengan saya. Oh, nenek saya orang British dulu. Oh, saja saya nak ajar anak supaya dia pandai bahasa lain juga. Saya menerima dengan hati yang terbuka walaupun mungkin ada yang tak masuk akal tetapi, itu bukan tiket untuk seorang Melayu merendah-rendahkan diri Melayunya sendiri. Itu sangat memalukan diri sendiri.

Apa kena-mengena bahasa dan kebijaksanaan? Apakah dengan mengagungkan bahasa penjajah, maka kita akan jadi lebih pandai? Menurut Dato' Dr. Hassan Ahmad,  dalam makalahnya yang bertajuk Maju Bangsa Majulah Bahasa (Ke Luar Jendela), sebetulnya  kemajuan bahasa itu bergantung pada kemajuan bangsa yang menggunakan bahasanya. Bukti yang menunjukkan bahasa akan maju sejajar dengan kemajuan bangsa adalah berdasarkan sejarah perkembangan bahasa Melayu itu sendiri. Bahasa Melayu 1000 tahun dahulu, tidak sama dengan bahasa Melayu pada hari ini. Perbendaharaannya bertambah, penggunaannya lebih meluas dan fungsinya dalam bidang-bidang tertentu sudah berkembang.

Bahasa Melayu sendiri berada dalam lapangan terjemahan. Jika bahasa Melayu itu miskin dan mandul perbendaharaan katanya, tak akanlah ia menjadi salah satu bahasa terjemahan. Jika bahasa Melayu miskin dan mandul perbendaharaan katanya, itu menunjukkan bangsa Melayulah yang bodoh kerana tidak menyumbangkan apa-apa kepada perkembangan bahasanya sendiri. Bukan salah bahasa Melayu kerana bahasa digerakkan oleh bangsanya.

Selama perhubungan dunia yang berlaku sejak manusia sudah pandai mengembara, interaksi bahasa turut berlaku. Ada bahasa yang dipinjamkan kepada bahasa Melayu, dan ada bahasa Melayu yang dipinjamkan kepada bahasa asing. Hal ini tidak dapat dielakkan kerana begitulah lumrah manusia diciptakan dan beginilah rangkaian tamadun. Hatta, manusia yang bisu dan pekak juga punya bahasa mereka sendiri melalui bahasa isyarat mereka. Maka, apakah hanya kerana mereka tidak boleh bercakap (bahasa Inggeris), atau tidak boleh mendengar (bahasa Inggeris), senang-senang sahaja kita kategorikan mereka dalam golongan orang yang tidak pandai sedangkan ada antara mereka sangat berjaya dalam kehidupan?

Setiap hari, secara jujurnya, hati saya sakit apabila melihat manusia Melayu mengagung-agungkan bahasa orang yang menjajah, membunuh dan merogol nenek moyang mereka suatu masa dulu, boleh merendah-rendahkan bangsa sendiri. Saya sekali lagi, tidak menafikan bahawa saya juga ada menggunakan bahasa Inggeris. Saya pelajar cemerlang dalam bahasa penjajah itu sewaktu di sekolah. Pendebat bahasa Inggeris yang mendapat gelaran Pendebat Terbaik. Kawan-kawan sekolah, terutamanya budak lelaki gemar panggil saya 'London' atau pun 'kamus'. Saya mendapat pujian daripada Prof. Syed Ahmad al-Sagoff, pensyarah undang-undang Tort ketika di UIAM kerana skrip jawapan saya paling minima kesilapan tatabahasanya dalam bahasa Inggeris --- UIAM mengajar undang-undang sivil dalam bahasa Inggeris. Tetapi saya rasakan itu semua cuma suatu kelebihan kecil dan itu adalah suatu kekosongan yang perlu diisi kerana saya punya diri sendiri. Saya punya bahasa sendiri. Ya, saya punya bahasa sendiri.

Tak ada orang boleh kata "Anak awak bijaksana berbahasa Inggeris." Yang ada hanya "Anak awak pandai berbahasa Inggeris." Kepandaian adalah fizikalnya. Kebijaksanaan itu rohaninya dan akalnya dan ia adalah suatu misteri yang akan terjawab sepanjang kehidupan. Persoalannya juga bukan, apa seseorang itu menjadi. Doktor? Pensyarah? Peguam? Ahli perniagaan? Siapa seseorang itu menjadi, itulah jawapan tentang kebijaksanaan.

Tolonglah, zaman manusia Melayu berfikir bahawa bercakap bahasa Inggeris itu lambang intelektual, sepatutnya sudah berlalu. Tolonglah keluar dari kesempitan fikiran sendiri.


*Kalau cakap bahasa Inggeris tapi pokok isinya macam sampah? Are you deserved to call yourself as somebody?



2 comments:

  1. Bahasa Inggeris juga penting, tapi tak perlu sampai didewa-dewakan. Yang penting tahu bertutur dalam bahasa leluhur, barulah 'somebody'? Ye dak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Shamsul. Malanglah pada sesiapa yang merendah-rendahkan diri sendiri. Merendah hati lain ceritanya.

      Delete