Tuesday, June 4, 2013

KIL : EROS, THANATOS DAN PSIKO-MOTIVASI


Terima kasih Encik Google


Saya tepuk tangan dan menghela nafas lepas-lepas usai menonton filem KIL arahan Nik Amir Mustapha. Itu perkara wajib yang biasa berlaku apabila saya berpuas hati dengan sesebuah filem. Dan, apa yang ditulis di bawah ini, semuanya menurut selera peribadi.

Minit-minit awal dalam filem KIL sudah menonjolkan premis ceritanya. Saya suka pengenalannya kerana ia ringkas dan padat. Memperkenalkan watak dan tujuan hidup watak yang terus menampakkan konflik. Tiada perkataan langsung yang terbit dari mulut watak utamanya yang dijayakan dengan cemerlang oleh Redza Minhat. Tetapi penonton mampu mengerti dengan mudah kerana saya terdengar beberapa suara di dalam panggung yang berbunyi "Oooo... Dia nak bunuh diri." Inilah wayang gambar yang sebenar pada pandangan saya.

Minit-minit awal itu memunculkan Thanatos atau kecenderungan ke arah kematian yang dipercayai oleh Sigmund Freud sebagai suatu kuasa libido yang ada di dalam diri seseorang manusia. Thananatos merupakan gabungan kata Thana (gerak) dan Natos (mati). Maka, kisah ini bergerak melalui watak Akil yang memiliki 'gerak mati' ini sehingga sanggup mengupah sebuah syarikat yang bernama Living Action Bureau atau LAB untuk membunuhnya. Namanya, LAB, saya fahamkan sendiri bahawa hidup ini sebenarnya sebuah makmal. Kita bereksperimen dan dieksperimenkan setiap hari.

Mainan psikologi yang diperankan oleh Redza Minhat sangat berkesan. Wajahnya yang sepi, kesesalan, emosi yang kurang stabil dimunculkan semulajadi pada riak wajah Redza berikutan rasa bersalahnya terhadap ibu dan adiknya yang telah mati akibat kemalangan jalan raya disebabkan kecuaian Akil ketika memandu. Thanatos juga ada dalam diri beberapa individu yang lain dalam KIL seperti seorang remaja perempuan yang putus cinta, seorang pengarah yang kehilangan isteri dan anak juga seorang lelaki yang entah kenapa mahu mati. Mungkin putus cinta juga.

Kemunculan Zara, lakonan Christina Suzanne, mengubah segala-galanya. Di sini, Thanatos sudah bertembung Destrudo, iaitu unsur libido yang mudah bertolak-ansur menurut Freud. Lalu, berlakulah bibit-bibit cinta yang sederhana tetapi berkesan di jiwa penonton kerana saya terdengar ada antara penonton dalam panggung berbisik-bisik dengan rakan-rakan "Comelnya 'diorang'..." Namun, Zara juga ditampilkan dengan sifat misteri. Gambar, lilin, dan beg tangan milik Zara memberi persepsi awal bahawa Zara sebenarnya bekerja dengan LAB dan ditugaskan untuk membunuh Akil. 

Destrudo perlahan-lahan mengambil alih watak Akil sehingga Akil berubah fikiran. Dia ingin membatalkan kontrak dengan LAB yang sudah ditugaskan untuk membunuhnya. Tetapi, terma dan syarat LAB tidak mengizinkan kontrak itu dibatalkan. Maka, mahu atau tidak, Akil harus menerima hakikat bahawa dia akan mati dibunuh atau ditermakan oleh perunding LAB, Encik Harun (Harun Salim Bachik) sebagai euthanasia.
Penonton-penonton di belakang saya bertanya sesama mereka, "Boleh ke?" Sekadar pengetahuan saya, euthanasia adalah perbuatan yang tidak dibenarkan oleh undang-undang di Malaysia apatah lagi di sisi agama Islam kerana mengambil nyawa seseorang bukanlah hak manusia ke atas manusia jika tidak menepati hukum-hukum agama yang menghalalkan darah seorang manusia di tangan seorang manusia. Jika maklumat perundangan saya silap, harap ada yang menegur kerana saya menyatakannya setakat mana ilmu yang (tak habis) saya kutip sewaktu menjadi pelajar undang-undang suatu masa dahulu.

Saya suka susunan plot dalam filem ini. Ia memberi persoalan dan jawapan dengan cara yang mudah tetapi bijak kerana ada twist yang ringan, sesuai untuk penonton-penonton muda yang tidak mahukan cerita yang berat. Sebagai contoh, perbualan Akil dengan ibunya memberitahu penonton bahawa Akil mempunyai seorang ibu dan adik lelaki yang tinggal serumah dengannya tetapi jarang pulang. Akil juga sudah lama tidak pulang ke kampung. Kemudian, Akil menegur adiknya di dalam bilik tidur dan seterusnya, penonton mendapat jawapan bahawa adiknya sebenarnya tidak wujud secara hakiki tetapi secara khayali kerana adiknya itu sudah pun meninggal dunia. Kalau mahu bikin kisah ringan dan bijak, KIL menepati selera peribadi saya.

Saya  sebagai penonton, memiliki harapan sendiri terhadap KIL sebenarnya. Saya mengharapkan kematian yang diwara-warakan di dalam filem ini sebenarnya suatu permainan untuk memberi kehidupan kepada Akil. Tanggapan saya terhadap Akil di akhir kisah tidak pula saya letakkan sama ada hidup atau mati. Terpulang. Cuma kalau Akil mati, biarlah dia mati dengan berdarjat. Namun, dalam masa yang sama, saya juga sangat mengharapkan bahawa kematian itu hanya suatu taktik permainan motivasi. Saya gembira kerana harapan saya untuk melihat KIL sebagai sebuah filem psiko-motivasi telah dipenuhi. --- Saya tak kira orang nak cakap apa, saya nak juga klasifikasikan KIL sebagai psiko-motivasi.

LAB merupakan sebuah syarikat yang memberi kehidupan baru kepada manusia yang tidak lagi ingin hidup. Ahli-ahlinya merupakan insan-insan yang dikatakan Encik Harun sebagai orang-orang yang memiliki passion to live. Ghairah terhadap hidup dan kehidupan. Nah, Eros telah menarik picu pistol untuk memberi gerakan ke arah kehidupan. Encik Halim datang ke rumah Akil dan menggunakan pistol permainan untuk membunuhnya. Okey, ini assault kalau ikut undang-undang Tort. Walaupun kita menggunakan pistol mainan, apabila mangsa berasa takut, itu sudah dikira sebagai gangguan dan tukang acu pistol mainan itu boleh didakwa di mahkamah. Malaysia jangan cerita. Tak ramai yang tahu tentang hal ini. Kalau tahu pun, ia mungkin 'diperelehkan' kerana tampak mudah.

Pengakhiran yang gembira dan comel (lagi). Eros sebagai 'gerak hidup' mengambil alih keadaan dan menabur kasih yang jelas setelah Thanatos diundurkan oleh Destrudo. Menariknya dalam KIL, Thanatos muncul melalui perpisahan-perpisahan cinta yang berlaku kepada watak-watak yang ingin bunuh diri. Akil, menemukan cinta Zara dalam hidupnya. Dan, apa lagi yang menggerakkan hidup kalau tidak cinta?

Okey, cukuplah menikmati selera peribadi saya. Sesiapa yang belum tonton KIL, filem ini masih ditayangkan di pawagam dan ingat, hayat filem di Malaysia dalam pawagam, cuma seminggu.


* Dalam hidup, cuma satu DVD filem Melayu yang aku beli original --- BUNOHAN. KIL akan jadi yang kedua.

No comments:

Post a Comment