Wednesday, May 29, 2013

WAKTU-WAKTU AWAL DI KOTA LONDON

My May was a very hectic month. Was. Sesudah tugasan kuliah yang terakhir dihantar pagi tadi. Jadi, hari ini, saya kelapangan dan saya mahu kongsikan pengalaman kali pertama menjejakkan kaki di bumi penjarah Tanah Melayu, Kota Inggeris, Kota London. Ya, walaupun saya sudah jatuh sayang pada kota London, suatu sejarah takkan pernah terlupus begitu sahaja.

Baiklah, saya dan para KEMBARA tiba di Lapangan Terbang Heathrow, pada 10 Mac 2013, sekitar pukul 7 pagi. Ketika itu, suhu serendah 2 darjah celcius. Belum sangat rendah kerana saya dan KEMBARA pernah mengalami suhu negatif pada hari turunnya salji. Usai melepasi pakcik imigresen yang terkejut mendengar saya seorang pelajar, datang ke London dan bercuti selama 10 hari di sana, kami pun menunggu Encik Wan Ahmad Hulaimi, a.k.a  Awang Goneng. --- Pakcik Imigresen tanya dengan mata sederhana beliak "Student? 10 days vacation?". Saya angguk. Mesti dalam hati dia cakap "Kayanya pelajar Malaysia dapat cuti di London 10 hari" Hehehe... Pakcik, sebenarnya saya ditaja oleh Institut Terjemahan dan Buku Malaysia datang mengembara, buat kajian di London. Sah, masa itu juga kena hantar balik Malaysia!

Dari dalam perut kapal terbang


Sebelum ke bahagian imigresen, saya dan KEMBARA ketemu sesuatu yang tidak ada di KLIA, Malaysia, dan Shamsul Amin, teruja lebih dengan perkara ini.

Saya melihat ini sebagai penghargaan terhadap seni.

Saya terfikir, tidakkah boleh KLIA ada beberapa set gong, paling tidak, untuk menunjukkan lambang seni dan kebudayaan sebuah negara yang bernama Malaysia? Paling tidak. Dan sebenarnya, masuk sahaja Lapangan Terbang Heathrow, anda akan melihat wajah Shakespeare pada dindingnya. Saya mengeluh-ngeluh melihatkan hal ini sambil berfikir-fikir tentang nasib sasterawan di Malaysia.

Ketika menunggu Encik Wan, setelah dijamu makan dan minum yang rasanya selang 3 jam sekali dalam perut kapal terbang Emirates, sampai nak tidur pun tak lelap-lelap, mulalah diri buat perangai nak buang air. Please take note. Di London, tandasnya tiada paip air. Jadi, anda semua perlu bersiap-sedia dengan botol air mineral, untuk tadah air di sinki, dan bawa masuk ke dalam tandas pilihan hati. Lagi besar botol air mineral anda, lagi bagus.

Selain daripada tisu dan tuala wanita - Kondom.


KEMBARA menunggu tidaklah lama. Encik Wan datang, dan kami pun ambil gambar dua-tiga keping, kemudian kami terus keluar dari lapangan terbang, untuk ke tempat penginapan, di Holiday Villa Hotel, di Leinster Garden, Bayswater. Sementara menunggu coaster, kami masing-masing menghembus-hembus udara dari mulut. Maka, berkepul-kepullah udara dingin keluar, bagai asap rokok (yang membunuh si perokok dan mangsa pembunuhan si perokok) --- Penulis-penulis lelaki yang menyertai KEMBARA, semuanya tidak merokok. Alhamdulillah...

Itu permulaannya saya dan geng KEMBARA di kota London. Bersambunglah nanti kisah ini.

10.3.2013 - 9.17 am (London)


*Merindui waktu-waktu kembara di Kota London, malam ini. Psstt...Kalau kita ke sana lagi, bersama-sama orang lain, pengalaman yang pertama ini, tak akan mampu tergantikan dengan waktu yang lainnya.

2 comments:

  1. Salam ziarah Kak Ija,

    Nak membaca lagi. Teruskan menulis sambungannya ya? Boleh buat catatan travelog juga. :)

    ReplyDelete
  2. Salam Ina...

    Terima kasih atas ziarahnya. Nanti Kak Eja akan menulis tentang Kembara Kota London lagi. Di sela catatan-catatan lain. Insya-Allah.

    ReplyDelete