Friday, May 3, 2013

HABIBIE DAN AINUN

30 APRIL 2013. Itu harinya, kali pertama saya menonton Habibie dan Ainun di Dewan Kuliah Utama ASWARA bersama-sama suami. Habibie dan Ainun sebuah filem Indonesia yang saya kira sangat cemerlang dalam meletakkan unsur kasih-sayang dalam rumahtangga. Ya, kerana kasih-sayang dalam rumahtangga itu tidak akan pernah mudah, maka, Habibie dan Ainun digarap dengan jayanya. Dan sebenarnya, ini bukan hanya kisah cinta atau kisah rumahtangga semata.

Habibie dan Ainun arahan Faozan Rizal merupakan sebuah filem biografi yang menceritakan romantisme antara Presiden Indonesia yang ke-3 iaitu Bacharudin Jusof Habibie (B.J Habibie) dan isterinya, Allahyarhamah Ainun Habibie. Peranan sebagai Habibie dibawa dengan jayanya oleh Reza Rahardian manakala watak Ainun dibawa dengan cemerlang oleh Bunga Citra Lestari.

Reza Rahardian menguasai watak Habibie baik dalam menonjolkan ketokohan seorang presiden yang sentiasa mempercayai daya mampu rakyat Indonesia untuk lebih jauh ke hadapan. Emosi dan pergerakan tubuh dalam perubahan usia Habibie juga berjaya dikuasai oleh Reza sehingga kita dapat merasakan bahawa yang ditonjolkan pada layar itulah B.J Habibie yang sebenarnya. Saya sangat kagum bagaimana Reza berkebolehan mengekalkan postur tubuh Habibie yang sedikit bongkok dengan langkahnya yang diketarkan usia yang sudah lanjut. Ah, segala-galanya nampak benar!

Bunga Citra Lestari juga memberi perasaan yang sama seperti melihat Reza sebagai Habibie. Lakonan Bunga dilihat begitu semulajadi, melalui perubahan waktu, waktu-waktu cinta, waktu-waktu berperang dengan diri sebagai isteri seorang lelaki dan isteri seorang presiden, juga waktu-waktu berperang dengan hayat yang semakin menipis. Seorang Ainun, tidak mudah kisahnya sebagai isteri kepada seorang presiden. Dugaan Habibie adalah dugaan untuk dirinya juga. Tuduhan korup, sehingga rumah yang didiami mereka sebelum Habibie menjadi presiden juga dimangsakan politik turut terkena tempiasnya pada Ainun. Tidak mudah juga bagi seorang Ainun, yang dikatakan mengimani visi dan mimpi Habibie untuk Indonesia yang menuntutnya menjadi wanita yang selalu berusaha berperang dengan barah serviksnya yang begitu sukar untuk sembuh. Ainun percaya bahawa dia harus kuat untuk terus 'mengimani' Habibie dalam memulihkan Indonesia yang dilanda tragedi-tragedi lewat rusuhan Reformasi, seperti Tragedi Lampung dan Semanggi, pergolakan Timor Timur juga pertempuran etnik dan agama iaitu Islam dan Kristian.

Selain kekuatan para pelakonnya, filem ini juga memainkan mise-en-scene dengan baik. Hal ini dapat dilihat dengan jelas pada waktu Ainun sudah tidak lagi dapat diselamatkan, burung-burung merpati di sebuah kawasan di Jerman tempat mereka bercinta sesudah bernikah, tiba-tiba berterbangan ke angkasa, melambangkan Ainun, cinta pandang pertama Habibie sudah pergi meninggalkannya. Sebelumnya juga, di Jerman, sepasang suami isteri yang sudah tua yang duduk tidak jauh daripada Habibie dan Ainun melambangkan perkahwinan yang kekal ke hujung usia.

Kisah ini meletakkan rasa perjuangan yang sangat mendalam. Ya, Indonesia, filemnya dicemburui kerana kekuatannya yang satu ini, selain seni berceritanya yang luar biasa, walaupun filemnya hanya tentang sekumpulan anak-anak yang bermimpi untuk berpendidikan seperti yang ditonjolkan dalam filem Laskar Pelangi (2008). Atau seperti filem kekeluargaan, Ibunda (1986), yang begitu ringkas kisahnya tetapi dialognya begitu terkesan dengan babak-babak muzikalnya membawa makna-makna sindiran halus dan tajam.

Ainun Habibie akhirnya meninggal dunia pada 48 tahun usia perkahwinannya dengan Habibie lantaran barahnya yang sudah merebak di dalam tubuh. Dan di penghujung cerita, kami para penonton memberikan tepukan untuk filem ini. Saya jarang memberi tepukan untuk sesebuah filem. Tetapi Habibie dan Ainun mendapatnya dan saya kira, filem ini sangat layak mendapat tepukan daripada para penonton.

Ada beberapa perkara yang berkelintaran dalam fikiran sewaktu saya menonton filem ini :

(1) Wanita-wanita yang bersuamikan lelaki politik manakah di Malaysia ini yang sebegini pengorbanannya, yang 'mengimani' visi dan keyakinan suami terhadap rakyat sendiri?

(2) Bila lagi Malaysia akan berhenti meraikan filem-filem cinta yang tiada makna seperti Ombak Rindu?Atau kisah murah rempitan, gengsterime juga perempuan-perempuan jalang?
 
(3) Kasihan pada pelakon-pelakon yang bagus di Malaysia kerana mereka sepatutnya boleh dibawa lebih jauh ke depan tetapi terpaksa berlakon dalam filem-filem tak bermaruah dan merencatkan bakat. Dan sekarang sudah ada filem hampir porno.

(4) Apakah saya sekuat Ainun untuk 'mengimani' suami sepanjang kehidupan kami?  Dan apakah kami sekuat Habibie dan Ainun dalam 'mengimani' mimpi kami? (Ini kesan paling dalam pada saya.)


Dan, kini, kalau ditanya, manusia biasa mana yang saya mahu seperti itu cinta saya, saya akan menjawab, Habibie dan Ainun yang sentiasa ada untuk sesama mereka sehingga mimpi berdua pun menjadi satu.


3 comments:

  1. Wah, kena tengok ni filem ni! hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tengok...tengok... I nangis you. Hahaha.

      Muat turun lagunya juga, Cinta Sejati, Bunga Citra Lestari. ;)

      Delete
  2. tqtq for review. sy tgh tgk di mustika hd skrg.

    ReplyDelete